Mexico, Belize & Guatemala - Reisverslag uit Flores, Guatemala van Maarten Lambers - WaarBenJij.nu Mexico, Belize & Guatemala - Reisverslag uit Flores, Guatemala van Maarten Lambers - WaarBenJij.nu

Mexico, Belize & Guatemala

Door: Maarten

Blijf op de hoogte en volg Maarten

06 Juni 2014 | Guatemala, Flores

Tijd voor een nieuw blog. Tijdens het schrijven van het vorige blog zat ik nog in Mexico stad, inmiddels ben ik geland (niet letterlijk) in Flores,Guatemala. Alles gaat hier zeer wel behalve dat het de hele tijd bewolkt is en het af en toe regent. Eigenlijk vind ik dat wel prima want het is nog steeds behoorlijk warm en de zon zou het alleen maar erger maken...

Terug in de tijd, Mexico city. Ik heb eigenlijk niet zoveel gezien van de stad aangezien ik er maar een paar dagen ben gebleven. Van wat ik heb gezien is het een mooie stad en ik heb me er geen moment onveilig gevoeld. Ik moet zeggen dat ik met de bus ook wel door de buitenwijken ben gekomen en die zagen er heel wat minder netjes uit en ik neem aan dat het daar een stukje minder veilig is voor witte jongetjes. Vanuit Mexico city een paar vette tempels bezocht (Teotihuacan). Die tempels waren behoorlijk flink (helaas geen fotos, maar Google he) en zeker de moeite waard. Toen we daar waren zagen we net op tv dat er een aardbeving was in Mexico city (die zijn er regelmatig). Stelde niet zoveel voor maar ik baalde een beetje dat ik dat gemist had (weirdo!).

Toen het hele rotend vanuit Mexico stad naar Oaxaca met de bus. Bussen in Mexico zijn echt heel prima, behalve dat ze geen tussenstops maken, zelfs al is de reis 3 weken. Gevolg is dat je best wel gaar bent als je aankomt maar niemand is perfect.Het landschap onderweg is wel bijzonder, heel veel heuvels vol cactussen, echt Mexico. Oaxaca is een superleuk koloniaal stadje met leuke straatjes en mooie gekleurde gebouwen. Heb daar nog wat tempels bezocht (Monte Alban) en kwam nog wat Brazilianen tegen die woonden en werkten in Utrecht (Kromme nieuwegracht, wat is de wereld toch klein).De hitte was wel moordend maar ik deed net alsof ik me niet liet kennen.

Vanuit Oaxaca naar San Cristobal gegaan, wederom met de bus.San Cristobal is eigenlijk nog wel mooier dan Oaxaca en ligt in een dal tussen de heuvels, ook erg mooi. Gevolg is wel dat het er veel en hard regent en het er ziekelijk koud is. Heb daar in lange broek, trui en jas rondgelopen, wat ik in de rest van Mexico vermoedelijk niet zonder fatale gevolgen had kunnen doen.Heb daar ook een boottour door een soort canyon gedaan met wat mensen (canyon de sumerido ofzo). Ook de meest irritante taxichauffeur tegengekomen daar. Ik moest hem iets van 50 pesos betalen, ik geef hem 200, geeft hij me doodleuk maar iets van 40 pesos terug. Natuurlijk snapt meneer niet wat ik bedoel als ik zeg dat ik al mn geld terugwil, maar uiteindelijk kwam hij toch gewillig over de brug. Ze proberen hier gewoon uit hoe dom je bent en dan maar kijken hoeveel geld er te halen valt.

Wat me opvalt hier is dat straatverkopers absoluut niet opdringerig zijn in tegenstelling tot bijv. Zuid Afrika (uitzonderingen daargelaten). Er zijn hier trouwens echt superveel backpackers, dus je trekt regelmatig met anderen ergens heen. Vanuit San cristobal ben ik bijvoorbeeld met een Isareli naar Palenque gegaan. Palenque zijn wat tempels in de jungle, wat erg interessant was maar ook erg vermoeiend door de hitte in combinatie met een hoge luchtvochtigheid en veel geklim.

Het wordt wel tijd voor die spaans cursus, want taal blijft wel irritant. Veel mensen spreken toch geen Engels, hoewel je er vaak wel uitkomt met wat woordjes spaans en handen en voeten. Je leert ook wel veel onderweg en het is grappig hoe je soms niet verstaat want mensen zeggen maar je toch weet wat ze bedoelen, ik denk door lichaamstaal ofzo. Veel borden zijn ook wel goed leesbaar omdat het vaak wel op Frans of zelfs Engels lijkt. Desondanks zou een spaans cursus goed helpen.

Het eten hier is behoorlijk lekker, hoewel je al die tacos, nachs en tortillas wel een beetje zat bent na een poosje. Dan ga je toch maar aan de pasta oid.

Je komt hier allerlei nationaliteiten tegen, maar vooral Britten en Australiers. Verder natuurlijk amerikanen, fransen, duitsers, niet eens zo heel veel nederlanders, een paar belgen en relatief veel israelis.

De bus naar Palenque was uiteraard een paar uur vertraagd, hoewel dat de eerste keer was dat dat gebeurde. Daarna kwam het regelmatiger voor. In Palenque ook nog enorm mooie watervallen en meren bezocht. Hoe verder je naar het zuiden gaat, hoe groener en (sub)tropischer het wordt. Vanuit Palenque ben ik naar Merida gegaan. Onderweg regende het zo hard dat de straten blank stonden. Merida viel eigenlijk wat tegen omdat Lonely Planet het hoog aanschrijft, maar ik vond San Cristobal en Oaxaca mooier. Wat daar wel mooi was zijn de cenotes (ondergrondse meren in grotten). Dat water is enorm helder en daar heb ik een soort grottentour gedaan met een gids, waarbij je door grotten loopt en zwemt en soms door onder water door kleine gaten in de rotsen moet zwemmen.

Toen naar Valladolid gegaan en ff snel Chichen Itza (een van de wereldwonderen) gedaan. Chichen Itza is een van de bekendste Maya tempels. Daarna naar Tulum gegaan, waar je mooie stranden hebt maar het weer zat niet echt mee. Je hebt daar ook maya tempels aan het strand, opzich vet, maar ik had even geen zin meer in tempels. In Tulum ben ik dan ook maar een paar dagen gebleven, hoewel het wel relaxed was. Daarna met een stel britten naar Bacalar gegaan (het meer met 7 kleuren), hoewel de kleuren niet echt uitkwamen door wederom het bewolkte weer. Warm was het nog altijd wel. Daar een boottocht gedaan over het meer, wat ondanks de regen behoorlijk leuk was. Daar ook kennisgemaakt met Mexicaanse communicatie. Degenen die de boottour georganiseerd hadden zeiden dat we ´s avonds weer thuis zouden zijn. Meren we ´s avonds ineens ergens aan met de mededeling dat zij hier de nacht gaan doorbrengen en wij als we wilden konden blijven of een taxi terug naar het hostel konden nemen. We wilden uiteraard dat laatste, want niemand had spullen bij zich om de nacht door te brengen en de muggen waren in grote getalen aanwezig (als ik malaria heb komt het daardoor). Na een uur kwam eindelijk een taxi, die we natuurlijk moesten betalen...maar we hebben de organisator de helft laten betalen, wat hij zelf ook wel redelijk vond. We hadden onze eigen lunch meegenomen die we ´s middags op wilden eten, maar de bootbemanning zei dat we ons eten bij hun eten konden doen en zij voor ons allemaal zouden koken. Dus wij wachten en wachten, maar geen eten. Uiteindelijk pas 4 uur later, na het aanmeren, kunnen lunchen. Het mooiste was nog dat na afloop een van de organisatoren naar ons toe kwam om ons om extra geld te vragen omdat het eigenlijk 350 pesos was ipv 250...Uhm, wat denk je nou zelf?

Vervolgens met de bus naar Chetumal om vandaaruit de watertaxi te nemen naar een eiland in Belize (caye caulker). Ik dacht dat ik geen pesos meer nodig had, dus ik had niet meer gepind. Maar ze bleven maar kosten rekenen voor van alles en nog wat. Had je de boot betaald, moest je daarna nog apart betalen voor bijkomende vage kosten, daarna nog toeristenbelasting om mexico te verlaten...en ik maar rennen naar dat pinautomaat.

Belize is echt compleet anders dan Mexico en de rest van de landen in centraal amerika. Ik denk dat Jamaica ook ongeveer zo is. Afgezien van het feit dat ze daar Engels spreken zijn de mensen ook compleet anders (veelal zwart, door de Britse slavenhandel). Het is een carribische sfeer, met veel reggae, rastafaris en super chille coole gozers die je drugs aanbieden. Ze geven zichzelf de mooiste namen (Smooth, Prince Charles Paris). De laatste heeft me in Belize city een geschiedenisles gegeven toen ik op de bus stond te wachten en nu weet ik dat Belize mooi land betekent. In Belize city waande ik me meer in Afrika dan in Midden Amerika. Caye caulker is een leuk tropisch eiland waar je veel kunt chillen en zwemmen. Er zijn geen autos, iedereen loopt (al dan niet bezopen) fietst of rijdt in een golfkarretje. Het is wel vrij prijzig, daarom ging ik na een dag of 4 richting Flores, Guatemala waar ik nu ben. Flores is ook een leuk stadje op een eiland in een meer, een perfecte plek om naar Tikal te gaan. Dat ga ik denk ik morgen doen, daarna naar Semuc Champey (google maar even),dan chichicastenango, dan Lago Atitlan waar ik denk ik 2 weken spaans ga doen, dan Antigua en verder dan dat heb ik nog niet gekeken.

Ik weet dat dit blog echt heel snel op het eerste blog is gevolgd maar ik hoop dat jullie het allemaal nog kunnen bijbenen. Ik kan niet garanderen dat ik met het volgende weer zo snel ben.

Voorlopig houd ik het hier bij, dag hoor!

  • 08 Juni 2014 - 01:19

    Gesina:

    Ach, als je dit ritme volhoudt heb je nog een á twee blogs te gaan, is te doen:) Succes weer met de verdere reis!

  • 21 Juni 2014 - 11:18

    D.j.lambers:

    Maarten,

    Pappa en Mamma ijn nu op vakantie in Tsjechie.
    Hoe gaat het.............Met ons is alles goed.
    Het computeren lukt hier niet yo goed.

    Hartelijke groeten en liefs van ons.


    P en M

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Flores

Reis midden-amerika

Lekker reizen jong!

Recente Reisverslagen:

03 Juli 2014

Hola

06 Juni 2014

Mexico, Belize & Guatemala

07 Mei 2014

Mexicooooooooo....ooo
Maarten

Actief sinds 25 Jan. 2013
Verslag gelezen: 382
Totaal aantal bezoekers 8824

Voorgaande reizen:

06 Mei 2014 - 07 Augustus 2014

Reis midden-amerika

30 Januari 2013 - 25 Juli 2013

Zuid-Afrika

Landen bezocht: