Hola - Reisverslag uit San Pedro La Laguna, Guatemala van Maarten Lambers - WaarBenJij.nu Hola - Reisverslag uit San Pedro La Laguna, Guatemala van Maarten Lambers - WaarBenJij.nu

Hola

Door: Maarten

Blijf op de hoogte en volg Maarten

03 Juli 2014 | Guatemala, San Pedro La Laguna

Welkom allemaal bij dit nieuwe blog. Vorige keer waren we aangekomen in Flores, Guatemala. Vandaag zal ik jullie daar eens lekker over vertellen.

Volgens mij had ik al gezegd dat Flores wel een leuk stadje is maar een beetje saai. Het gaat natuurlijk ook niet om Flores, want Flores is slechts de uitvalsbasis voor Tikal. Tikal is echt te gek. De tempels zijn opzich niet heel anders dan bijvoorbeeld in Mexico, maar de omgeving is wel echt spectaculair, een beetje vergelijkbaar met Palenque wel. Het ligt midden in de jungle, waardoor je een mooi uitzicht hebt als je op de top van sommige pyramides staat (als je ze al mag beklimmen). Je ziet dan het 'dak' van het bos met daar bovenuit de tempels. Veel apies ook. Op de terugweg was het nog wel ff schrikken toen ons busje een paard aanreed in het donker. De wegen zitten hier vol gaten en automobilisten slingeren heen en weer tussen de weghelften om die te ontwijken. Ook houden sommige auto's hun groot licht gewoon aan als ze je tegemoet komen van de andere kant waardoor je volledig verblind wordt, echt onbegrijpelijk. Dit gebeurde dus ook op de terugweg waardoor onze chauffeur een paard op de weg niet zag en ineens vol op de rem moest, maar te laat. We zijn wel gewoon doorgereden, maar het busje was aardig beschadigd. Ik zag vlak voordat hij remde een motorrijder tegemoet komen dus dacht even dat we die geschept hadden, maar dat bleek gelukkig iets mee te vallen.

Daarna naar Semuc Champey met de bus/minibusje/grote personenauto. Waar de bussen in Mexico erg groot en comfortabel waren, daar zijn de 'bussen' in Guatemala van die minibusjes waar je met zn allen in gepropt wordt en dan 8 uur in moet zitten. Beenruimte is beperkt verkrijgbaar wat tot nogal opgevouwen situaties leidt. Wel de moeite waard: semuc champey is een nationaal park met supergave meren en andere natuur. Verder kun je er in rivieren springen van behoorlijk hoge bruggen en dat soort dingen. Veel regen wel, maar we mogen niet klagen. Kreeg in Semuc Champey wel flink last van mn oor waardoor ik in Antigua, de volgende bestemming, maar even langs de dokter ben gegaan. Bleek inderdaad een ooronsteking te zijn, waarschijnlijk door vervuild water. Na de voorgeschreven antibiotica te gebruiken werd het al snel beter en inmiddels nergens last meer van, maar heb er wel een paar dagen flink pijn aan gehad. Vooral de rit van Semuc Champey naar Antigua was erg vervelend vanwege de hoogteverschillen, waardoor je telkens druk krijgt op je oren die dan weer verdwijnt als je slikt oid, wat echt moeilijk pijn deed (maar ik heb niet gehuilld).

Antigua is heel toeristisch maar wel heel mooi. Mooie koloniale gebouwen en het ligt omgeven door bergen/vulkanen. Leuke straatjes en vriendelijke mensen. Ze steken er wel de hele tijd vuurwerk ofzo af, hier in San Pedro ook trouwens. Geen idee waarom, maar het zijn echt keiharde knallen af en toe. Hoe dan ook, in Antigua een actieve vulkaan beklommen, de Pacaya. Erg gaaf ,mooie natuur en ook vet dat je af en toe door een soort rokend maanlandschap loopt. De aarde is ook gloeiend heet op sommige plekken, je kunt er zelfs marshmallows roosteren, oei oei wat een verwennerij.

Zit momenteel al twee weken in San Pedro la Laguna aan Lago Atitlan. Dit is wel echt een van de mooiste plekken tot nu toe, ben echt blij dat ik hier langer ben gebleven om Spaans te doen. Het meer zelf is vrij groot maar niet spectaculair ,maar het wordt omringd door meerdere vulkanen en bergen, die samen met supermooie wolkformaties voor een geweldig panorama zorgen. Binnenkort maar die vulkanen beklimmen, nog geen tijd voor gehad door het WK, haha. Het is erg leuk om het WK hier te volgen met allemaal toeristen of mensen die hier wonen met verschillende nationaliteiten.Grappig hoe veel Guatemalteken niet voor Mexico zijn omdat het een beetje als de grote arrogante broer wordt gezien, terwijl Costa Rica juist op heel veel steun kan rekenen. Ik ben inmiddels bijna klaar met mijn Spaans cursus van twee weken en heb er aardig wat van opgestoken. Kan al aardig wat zeggen al zeg ik het zelf. 1 op 1, 3 uur per dag is een goeie manier om snel te leren.

Volgende week hoop ik terug naar Antigua te gaan om wat mensen te ontmoeten. Dan heb ik nog zo'n 4 weken. Ik ga eerst naar El Salvador voor een paar dagen, dan Honduras, maar ook een paar dagen, maximaal een week voor beide landen. De laatste 3 weken wil ik dan in Nicaragua doorbrengen.

Oh, ik ben trouwens toegelaten voor mn master, pa en ma bedankt! Moet me alleen nog inschrijven voor de vakken.

Ik ga denk ik nog een beetje Spaans doen nu, misschien ook niet. Hasta luego!

  • 09 Juli 2014 - 21:21

    Merijn:

    He Maarten,

    Leuk om weer wat van je te horen.
    Het klinkt allemaal erg mooi wat je gezien hebt.

    Enne mooi dat je aan je master kunt beginnen.

    En omdat je een cursus spaans hebt gevolgt, schakel ik daar maar op over.

    Argentinos gatos verloros!
    Hasta la basta!


    Groeten uut Lunteren

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, San Pedro La Laguna

Reis midden-amerika

Lekker reizen jong!

Recente Reisverslagen:

03 Juli 2014

Hola

06 Juni 2014

Mexico, Belize & Guatemala

07 Mei 2014

Mexicooooooooo....ooo
Maarten

Actief sinds 25 Jan. 2013
Verslag gelezen: 1581
Totaal aantal bezoekers 8816

Voorgaande reizen:

06 Mei 2014 - 07 Augustus 2014

Reis midden-amerika

30 Januari 2013 - 25 Juli 2013

Zuid-Afrika

Landen bezocht: