Ff douchen hoor...dacht het niet - Reisverslag uit Grahamstown, Zuid-Afrika van Maarten Lambers - WaarBenJij.nu Ff douchen hoor...dacht het niet - Reisverslag uit Grahamstown, Zuid-Afrika van Maarten Lambers - WaarBenJij.nu

Ff douchen hoor...dacht het niet

Door: Maarten

Blijf op de hoogte en volg Maarten

20 Maart 2013 | Zuid-Afrika, Grahamstown

Vannacht om 3 uur vertrekken we met de bus naar Port Elizabeth om daar het vliegtuig naar Johannesburg te pakken. Maar eerst nog een verhaaltje voor het slapengaan.

Ten eerste, pa en ma, ik heb mn bankpas, bedankt!

Ten tweede zijn de plannen iets gewijzigd. We gaan nog steeds naar Kaapstad maar niet naar Mozambique: teveel gedoe met financiën, te grote afstanden en te weinig tijd en teveel geklooi met het visum. Hadden we uiteindelijk helemaal geen zin in dus we hebben besloten het iets dichter bij huis te zoeken (hadden we ook eerder kunnen bedenken ja, ik weet het. Maarja, je bent jong en je wilt wat). Hoe dan ook, we gaan nu naar het noordoosten van ZA: blyde river canyon, die omgeving, daarna wat zuidelijker naar Swaziland waar we een aantal dagen blijven en vervolgens nog iets zuidelijker om daarna terug te gaan naar Joburg en het vliegtuig in te rollen naar Kaapstad.

Maar dat is niet de reden waarom ik dit blog schrijf. De titel verraadt het al een beetje: we hebben net 4 dagen zonder stromend water gezeten. 4 dagen ja. Zonder stromend water ja. Op het moment van schrijven hebben we net weer een paar uur water en geloof me, dat is echt het hoogtepunt van de week. Pas als je het mist weet je hoeveel je eraan hebt. Kennelijk zijn de waterleidingen hier niet helemaal niet goed aangelegd waardoor er op sommige punten teveel druk wordt opgebouwd en er een leiding knalt. Dat was nu dus gebeurt. Sommige huizen hebben nog steeds geen water. 4 dagen zonder electriciteit is één ding, maar geen water is iets heel anders. Dat betekent: niet douchen, niet je handen wassen, niet fatsoenlijk je tanden poetsen, en het ergste: niet de wc door kunnen trekken. Ik had gelukkig net wat flessen water gekocht want ik kan me voorstellen dat er een stormloop op is geweest in de winkels. Zondag had ik nog in de hitte een voetbalwedstrijd gespeeld en was vrij lui, dus ik vond het een goed idee om met douchen te wachten tot maandagochtend. Grote fout dus, want er was geen water meer, hoewel we nog heel even alleen warm water hadden. Dus toen moest ik douchen met gloeiend heet water, ook niet iets om warm van te lopen, kom je met brandwonden die douche uit kruipen.
Ik zat echt te wachten tot de tyfus hier uit zou breken. Als je naar de wc was geweest moest je een emmer water halen van buiten en dan daarmee doorspoelen maar dat werkte niet echt, de wc's waren dus ronduit ranzig. De wc's in de openbare gebouwen van de uni werden op slot gedaan omdat het gewoon te smerig zou worden als iedereen ze zou gebruiken. Ik heb wat toiletten gezien die niet op slot waren gedaan en zal niet in detail treden over hoe het eruit zag.
Ik heb net voor het eerst in 3 dagen weer kunnen douchen en niet eens in mn eigen huis. De hele stad had namelijk geen water, niet alleen de campus, maar de hele stad. Op een gegeven moment werd bekend dat de gym en het zwembad water hadden voor de douches, dus iedereen ging daar douchen. Voor de gym moest je alleen lid zijn, wat ik niet was, dus moest ik naar het zwembad. Maarja, je moet wat na verloop van tijd.

Het was echt het onderwerp van de week en het was gewoon niet te harden. Ik ben blij dat het weer normaal is want het is gewoon echt smerig en belemmerend. Nouja, dat wilde ik ff kwijt. Ik ga even kijken of mijn was klaar is en dan de hele meuk inpakken. En dan hopen dat die bus op komt dagen zodat we het vliegtuig niet missen.

Tot later!

  • 21 Maart 2013 - 01:26

    Diederick:

    Jongen toch! Kom maar weer snel naar huis, naar je moeder! Daar is het leven veel beter!

    Anyway, enjoy the trip! Maar dat komt vast goed!

  • 21 Maart 2013 - 12:53

    Harm Jan:

    douchuh???

  • 23 Maart 2013 - 09:25

    Merijn En Nienke & Kiddo's:

    en typhus krijgen is niet leuk............

  • 25 Maart 2013 - 22:37

    Gesina:

    Zo zie je weken niets verschijnen en zo 2 verhalen in een week:D Dan is het niet zo erg om uitgelachen te worden dat het hier koud is, na vijf dagen kijk je alweer vrolijker omdat je na het lezen van dit verhaal even bij kunt komen onder de douche;)
    Geniet van je vakantie!

  • 01 April 2013 - 22:55

    Mark:

    Jooo Mardie,

    Ik lees tot nu toe allemaal mooie verhalen hoor. Goed om te lezen dat je nog leeft en dat je het naar je zin hebt. Wel heel bizar van dat douchen maar ach, stinken deed je toch altijd al wel een beetje. Ik hou je pagina in de gaten! Ben benieuwd!

    Mark

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Grahamstown

Maarten

Actief sinds 25 Jan. 2013
Verslag gelezen: 245
Totaal aantal bezoekers 8838

Voorgaande reizen:

06 Mei 2014 - 07 Augustus 2014

Reis midden-amerika

30 Januari 2013 - 25 Juli 2013

Zuid-Afrika

Landen bezocht: