Durban/Drakensbergen - Reisverslag uit Grahamstown, Zuid-Afrika van Maarten Lambers - WaarBenJij.nu Durban/Drakensbergen - Reisverslag uit Grahamstown, Zuid-Afrika van Maarten Lambers - WaarBenJij.nu

Durban/Drakensbergen

Door: Maarten

Blijf op de hoogte en volg Maarten

27 Juni 2013 | Zuid-Afrika, Grahamstown

Hooitjes,

Afgelopen weekend ben ik definitief uit Grahamstown vertrokken, dus dat zit er definitief op. Wel jammer. De laatste dag in Grahamstown wel in typische Grahamstown stijl afgesloten: er is een festival binnenkort daar en daarom werden stroom EN water afgesloten om te besparen ofzo (?). Dat gebeurt natuurlijk op de ochtend dat je vertrekt als je aan het douchen bent. Bam, licht eraf, alles donker, bam, water eraf, alleen nog kokend heet water uit de douche. Daarna gelijk maar mn spullen gepakt en naar de bus gelopen ;) Maar toch blijft het een leuk stadje.

Daarna de bus naar Durban gepakt. Verliep ook weer typisch Afrikaans: normaal duurt de rit naar Durban zo'n 10 uur, ik heb er zon 20 uur over gedaan. Halverwege kreeg de bus pech en kregen ze hem niet meer aan de praat. Dat duurde zo'n 5 uur, dus 5 uur vastgezeten op de parkeerplaats in East London. Na 5 uur lukte het nog niet dus toen kregen we vervangend vervoer. Toen wilden ze ons als excuus gratis avondeten aanbieden, heel lief natuurlijk, maar niet handig om het bij een wegrestaurant te bestellen dat niet berekend is op een bestelling voor 40 personen....dat duurde dus 2 uur totdat we ons eten kregen, dus toen hadden we zon 6/7 uur vertraging.

Anyway, daarna kwam ik in Durban aan waar ik Lieke ontmoette (1 van de NL meisjes die ook aan Rhodes studeerde). Bleek dat ik dus echt de verkeerde backpackers geboekt had, er liepen gewoon een paar ratten rond....wel gratis wifi, dat dan wel weer. Durban is verder echt niet bijzonder, erg warm nog in de winter (het is altijd warm door de oceaan daar) maar de stad zelf is echt niets. Het heeft een leuke boulevard met palmbomen maar dat is het ook. Daarom zijn we snel weer vertrokken en we zitten nu in de drakensbergen, vlakbij lesotho. Dat is echt fantastisch: supermooi landschap, niet echt Afrikaans, het voelt niet als Afrika, maar wel mooi. Mooie bergen en andere landschappen. Gisteren naar de Sani Pas geweest en over de grens met Lesotho. Oo erg mooi, Lesotho is heel bergachtig en arm maar zeker de moeite waard. Ook ontzettend koud, vooral door de wind die je bijna omver blaast. Ze waren bezig de weg te verbreden dus konden we nog even kijken naar de explosies om de rotsen weg te blazen, dat was ook erg gaaf.

Zaterdag hopen we weer terug te gaan naar Durban en dan hoop ik alleen richting bloemfontein te gaan om Geert en Gerard daar ergens te ontmoeten....en dan verder naar het Noorden. Wat ook erg gaaf is hier trouwens is dat de maan een paar dagen geleden heel dicht bij de aarde stond (het dichtstbij in iets van 100 jaar). Ik weet niet of je dat op het noordelijk halfrond ook kon zien maar dat was zooo gaaf....In Durban was de maan erg groot en bijna oranje ipv wit en in de drakensbergen was de maan enorm fel (je zag bijna geen sterren meer) en er was echt een hele halo van licht om de maan heen die scherp afstak tegen de donkere lucht, echt heel cool. Om die cirkel van licht was dan weer een ronde regenboog....ik had nog nooit zoiets gezien, echt heel mooi.

Ik hoop later weer met nieuwe updates te komen, groetjes!

• 28 Juni 2013 - 13:21

Gesina:

He!
    Heerlijk klaar met de studie dus.
    Die maan was hier helaas niet zo mooi te zien:S Wel groter dan normaal, maar we zitten toch aan de verkeerde kant van de wereld. Haha, en GR was te eigenwijs om naar buiten te gaan en hem te bekijken terwijl hij daar dus supervet was. Vertel hem nog maar ff hoe dom dat was:P En hou straks zn eetpatroon ff in de gaten, of bind hem achter de auto als jullie gaan rijden zodattie wat sport, ik hoorde dat hij veel te dik wordt.
    Geniet van je vakantie en tot gauw alweer!

• 03 Juli 2013 - 17:30

Geert-Rene Rocks:

Hey Gesina,

Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat G.R nog steeds topfit is. Jij zou daarentegen die extra pontjes wel kunnen weg kunnen rennen, horde ik van je familie.

Joe!