...ennn daar zijn we weer - Reisverslag uit Grahamstown, Zuid-Afrika van Maarten Lambers - WaarBenJij.nu ...ennn daar zijn we weer - Reisverslag uit Grahamstown, Zuid-Afrika van Maarten Lambers - WaarBenJij.nu

...ennn daar zijn we weer

Door: Maarten

Blijf op de hoogte en volg Maarten

16 Juni 2013 | Zuid-Afrika, Grahamstown

Je zou lang kunnen debatteren over de vraag of het lang geleden is dat ik een blog schreef. Aan de ene kant kun je zeggen dat mijn laatste blog op 8 april was (ruim 2 maanden geleden). Aan de andere kant...nee, het is gewoon best wel lang geleden. De reden hiervoor is dat er na de vakantie gewoon niet heel grote dingen gebeurd zijn aangezien er bijvoorbeeld geen tijd was om te reizen. Het was vooral academische routine/dingetjes doen in Grahamstown/af en toe een dagje ergens heen. Daarnaast was ik gewoon te laks om te bloggen, maar ik zal in mijn geheugen graven om wat kleine dingetjes te vertellen.

De laatste week in Grahamstown is inmiddels ingegaan. Dat is best een vreemd gevoel. Ik heb wel het gevoel dat ik hier een poos gezeten heb maar toch is de tijd wel snel gegaan. Lijkt me alleen maar een goed teken, want ik heb een fantastische tijd gehad. De eerste internationale studenten zijn inmiddels al vertrokken, dus het loopt echt op z'n einde. Ik kan nog niet vertrekken omdat ik nog tentamens heb op donderdag en vrijdag. Waarschijnlijk vertrek ik zaterdag/zondag uit Grahamstown.

Ik heb me inmiddels aangemeld voor de master privaatrecht in Utrecht. Ik wilde eerst wachten tot februari maar besloot één dag voor de deadline om me toch in te schrijven. Dit betekent niet dat ik sowieso al kan beginnen in september, het hangt ervan af of de examencommissie me genoeg punten geeft voor mijn verblijf hier. Krijg ik 30 punten dan kan ik de master doen, zo niet dan krijg ik waarschijnlijk 22,5 punt en zal ik een half jaar uitlopen om nog 7,5 punt (1 vak van 1 blok) te halen. Dat zou opzich wel balen zijn om uit te lopen voor zo iets kleins, maar goed. Op aanraden van een studieadviseur heb ik me toch ingeschreven voor de master; haal ik niet genoeg punten dan kan die inschrijving omgezet worden naar bachelor en kan ik februari met de master beginnen. Ff afwachten dus.

Als ik volgende week uit Gtown vertrek zal ik met de 2 Fransen die hier ook studeerden en misschien 1 van de NL'ers naar de Drakensbergen vertrekken. Die omgeving schijnt wel erg vet te zijn dus dat wil ik nog wel bekijken. Daarna is het plan om nog even naar Durban te gaan om vervolgens de bus naar Bloemfontein te pakken. Niet dat je in Bloemfontein geweest wil zijn, maar het is een redelijk centrale plek om Geert en Gerard te ontmoeten. Van daaruit willen we dan een auto jatten en naar het noorden fietsen. Het plan is om naar Augrabie Falls en kgalagadi transfrontier national park te rijden. Dat is op de grens met Botswana en een vrij droog gebied (de kalahariwoestijn begint daar ongeveer). Ik weet niet hoelang we daar precies blijven maar ik moet voor de 24 weer in Port Elizabeth zijn voor mijn vlucht. Dat is zo'n 800 km zuidelijker dus ik wil zo rond de 21/22e weer die kant op gaan.

Ik heb inmiddels 2 van de 4 tentamens gemaakt. Geschiedenis en antropologie heb ik gedaan, frans en isixhosa komen deze week. Je krijgt echt belachelijk veel tijd om te studeren hier. Minimaal een week (wat opzich al lang is) en afhankelijk van wanneer je tentamen is nog veel langer. Aangezien 2 van mijn tentamens in de laatste week vallen heb ik iets van 3 weken om te studeren daarvoor, echt belachelijk...veel te veel tijd nu dus. Het toetsingssysteem is hier ook vrij anders. Waar je in NL gewoon vragen krijgt over de hele leerstof krijg je hier een keuze uit 10-20 onderwerpen, waarvan je er dan 3-4 moet voorbereiden en daar een essay over moet schrijven van zo'n 3 pagina's. Betekent dus dat je een aantal onderwerpen kiest en dan voorbereidt door zoveel mogelijk feiten over dat onderwerp in je hoofd te stampen. Op zich fijn, want je kunt alles opschrijven wat je weet en wat je niet weet doet niet ter zake zolang je maar aan de 3 pagina's komt. Ik vind het een vaag systeem aangezien je de helft van de stof niet voor hoeft te bereiden, maar mij hoor je niet klagen. Voor antropologie bijvoorbeeld had ik zo ongeveer alle college's van het 2e blok overgeslagen, dus ik dacht dat ik een probleem zou hebben. Maar nee, je moet 4 onderwerpen kiezen en het maakt niet uit wat je kiest, dus ik heb gewoon 4 onderwerpen uit het eerste blok gekozen en het 2e blok was dus gewoon totaal niet relevant. Oke, primaaaaaa....maar wel gekkigheid.

Oh, volgens mij schreef ik ergens in dat blog van een paar jaar geleden over het watertekort dat een poos zonder water zitten veel erger is dan zonder electriciteit zitten. Nou, dat wilde Grahamstown dus wel even testen. De laatste weken hebben we regelmatig stroomuitval gehad. Meestal duurt dat zo ongeveer 30 min. of max. 2 uur, maar het is wel erg vervelend als je de dag erna een essay deadline hebt en je accu van je laptop bijna leeg is. In elk geval ook weer gemerkt hoe handig stroom kan zijn. Vooral als er geen noodverlichting is in de hallen van je huis. Zit je in je kamer, klapt de stroom eraf, buiten is het donker en alle straatverlichting is uit en in de hal is ook geen verlichting...ik kan je vertellen dat het dan nog aardig lastig kan zijn om je deurknop te vinden.
Ook leuk als het rond etenstijd gebeurt: hebben ze iets van 2 noodlampen is de dining hall en kun je letterlijk amper zien wat je eet als je een eind bij zo'n lamp vandaan zit. De grap is dat de townships wel gewoon licht hebben: kijk je uit je raam, is heel grahamstown donker, behalve de townships....hoe ironisch.

Dan heb je nog mensen die vergeten het douchegordijn te sluiten tijdens het douchen en de hele doucheruimte laten overstromen. Vervelend, vooral als dat op de verdieping boven jouw kamer is. Want wat gebeurt er dan? Precies, dan komt het door het plafond lekken. Probeer je het te melden aan je subwarden, maar die is er natuurlijk niet als je hem nodig hebt. Het water lekte precies bij mijn deur naar beneden, dus vormde er zich een plasje water bij mijn deur dat vanuit mijn kamer de hal in stroomt. Mijn subwarden dacht daarom dat mijn kamer aan het overstromen was en vond het nodig zonder kloppen of enige waarschuwing mijn kamer binnen te komen met de masterkey....vrij verrassend als je in je bed ligt. Maar goed, dit gebouw kan alleen maar opknappen van een paar flinke overstromingen.

Zoals gezegd heb ik een geweldige tijd gehad. Veel internationale mensen ontmoet, nieuwe vakken gevolgd in een andere academisch systeem, de basis van een heulemaal-te-gekke taal geleerd, aardig wat gereisd en leuke en minder leuke kanten van studeren aan een universiteit in Afrika meegemaakt. Ik ben wel blij dat ik Grahamstown heb gekozen: het is echt een leuk stadje, wel klein maar gezellig. Veel verschillende studenten met verschillende talen, culturen en achtergronden. Ik had ook best in Stellenbosch willen studeren, was ook helemaal te gek geweest, maar dat schijnt een hele witte uni te zijn...wat dat betreft lijkt Grahamstown me dan leuker. Pretoria was ook een optie maar lijkt me niet heel geweldig, Kaapstad kon ook en was ook geweldig geweest: dat is echt een supermooie stad, maar de omgeving vind ik hier mooier. Die wijnlanden rondom Kaapstad zijn wel leuk maar niet heel bijzonder, ik vind de heuvels hier mooier. Het was ook erg leuk om andere vakken te volgen (ze waren allemaal interessant), maar ik heb ook wel weer zin om rechten te doen. Verder is Rhodes gewoon erg internationaal, veel exchange studenten en studenten uit heel Zuid-Afrika maar ook uit Zimbabwe, Zambia en andere Afrikaanse landen.

Er is vast nog wel veel meer dat ik kan vertellen maar dat komt later wel weer...op het moment is dit het. Als we gaan reizen hoop ik weer vaker mijn blog te updaten. Ik heb nu wel zin om weer te gaan reizen en Grahamstown te verlaten, hoewel het wel jammer is om afscheid te moeten nemen van iedereen en van dit leuke stadje. Deze week nog even studeren en dan inpakken, kamer schoonmaken, universiteitsrekening betalen en wegwezen...

Ik hoop binnenkort weer wat te schrijven! Aweh (de groet die iedereen hier gebruikt als je denkt dat je cool bent)!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Grahamstown

Maarten

Actief sinds 25 Jan. 2013
Verslag gelezen: 194
Totaal aantal bezoekers 8838

Voorgaande reizen:

06 Mei 2014 - 07 Augustus 2014

Reis midden-amerika

30 Januari 2013 - 25 Juli 2013

Zuid-Afrika

Landen bezocht: