Van Bloemfontein tot Kgalagadi - Reisverslag uit Grahamstown, Zuid-Afrika van Maarten Lambers - WaarBenJij.nu Van Bloemfontein tot Kgalagadi - Reisverslag uit Grahamstown, Zuid-Afrika van Maarten Lambers - WaarBenJij.nu

Van Bloemfontein tot Kgalagadi

Door: Maarten

Blijf op de hoogte en volg Maarten

13 Juli 2013 | Zuid-Afrika, Grahamstown

We zijn weer terug in bewoond gebied! Ik ga trouwens geen poging doen om hier foto's te uploaden, want het internet is te traag hier.

Even een kort overzicht van wat we de laatste tijd gedaan hebben. Op dit moment zijn we weer terug in Upington.

Vanuit Durban heb ik de bus gepakt naar Bloemfontein (dit keer zonder al te veel vertraging). Daar heb ik Geert en Gerard ontmoet en zijn we nog een nachtje in Bloemfontein gebleven om even te chillen en een auto te regelen en dat soort onzin. Bloemfontein is trouwens absoluut geen mooie stad, hetzelfde geldt voor vrijwel alle steden in de Northern Cape waar we geweest zijn (Kimberley, Upington). Je gaat hier echt voor de natuur heen. In Bloemfontein hebben we toen een auto gehuurd en zijn we naar Kimberley gereden. Daar zijn we ook een nachtje gebleven en hebben we wat rondgekeken. Hier waren heel veel diamantmijnen die we even bezocht hebben. Ergens in de stad is nu een enorm gat door al het gegraaf naar diamanten (the 'big hole'), een soort enorme krater gevuld met water die we nog even bezocht hebben. Daarna doorgereden naar Upington, wat een beetje onze uitvalsbasis is om dingen in de omgeving te zien. The Northern Cape heeft trouwens een mooi landschap, vrij droog (the Karoo, een beetje halfwoestijn). Erg mooie landschappen gezien. Vanuit Upington hebben we een tocht gedaan naar Augrabie Falls en het Kgalagadi Transfrontier Park. Dit zijn vrij onbewoonde gebieden dus we hebben een tocht met een gids moeten doen (vrij duur maar wel de moeite waard). Het was niet zo primitief als het klinkt, we overnachtten gewoon in mooie lodges met bedden, douche en alles erop en eraan.

Augrabie Falls is een park met mooie watervallen, rivieren (nu met laag water omdat het winter is) uitgesleten in de rotsen en andere vette landschappen. Het weer is hier trouwens nog prima ondanks dat het winter is, overdag nog zo'n 20-25 graden. Alleen 's nachts en 's ochtends is het wel verrot koud. Hier zijn we een nacht gebleven en toen zijn we naar het noorden gereden, naar het park waar het mij eigenlijk om ging: Kgalagadi Transfrontier Park. Hier zijn we 4 dagen gebleven en gisteren zijn we weer in Upington teruggekomen. Kgalagdi is een wildpark zoals Kruger maar dan veel droger (woestijn/halfwoestijn) omdat het in/op de rand van de Kalahari woestijn ligt. Hier hebben we nog wat vette beesten gespot (leeuw, cheetah, luipaard en vooral heel veel springboks) en inmiddels hebben we allemaal de big 5 gezien. Het park zelf is enorm mooi, sommige delen lijken een beetje op Kruger maar de meeste delen zijn veel ruiger en droger. Het mooiste zijn de rode zandduinen die het echt heel exotisch eruit laten zien, heel woestijnachtig ook. Als de zon erop schijnt lijken die duinen net oranje wat best spectaculair is.

We hebben nu nog zo'n 1,5 week over. Het plan is om weer een auto te huren en naar Namibië te rijden, naar Fish River Canyon. Dit is na the Grand Canyon de grootste canyon ter wereld en het is vrij dichtbij vanaf hier (het ligt helemaal in het zuiden van Namibië, vlakbij de grens). Hier hopen we dan nog wat dagen te blijven en dan weer terug te gaan naar Upington. Vanaf daar reizen we misschien nog even samen of gaan we onze eigen weg, dat moeten we nog even kijken. De 24e moeten we onze vlucht pakken, Geert en Gerard in Joburg en ik in Port Elizabeth. Even kijken hoe we dat gaan doen dus.

Ik denk dat er nog wel 1 update komt voordat ik het vliegtuig pak, maar voor nu: groetjes thuis!

• 13 Juli 2013 - 15:09

Merijn En Nienke & Kiddo's:

AAAAAHHHHHHHHH de BIG 5 gezien:...................................................ik ben jaloers!!!