Grahamstown - Reisverslag uit Grahamstown, Zuid-Afrika van Maarten Lambers - WaarBenJij.nu Grahamstown - Reisverslag uit Grahamstown, Zuid-Afrika van Maarten Lambers - WaarBenJij.nu

Grahamstown

Door: Maarten

Blijf op de hoogte en volg Maarten

14 Februari 2013 | Zuid-Afrika, Grahamstown

Zo, weer ff tijd voor een klein blogje. Momenteel typ ik dit in de bieb met naast me een enorme bak water omdat de radiator aan het plafond lekt als een gek. Voor de rest is het trouwens erg modern en goed geregeld hier.

De studiedrukte is inmiddels begonnen. Ik heb nu alle vakken in NL van voor mijn vertrek afgerond: mijn afstudeerwerkscriptie had ik al binnen en nu weet ik dat ik het andere vak ook heb gehaald. Vraag niet hoe: voor de paper die ik moest schrijven had ik een 4 (en daarmee de laagste van allemaal, haha) maar doordat ik al een paar zevens had gehaald voor dat vak heb ik het toch binnen met een 5,5. Kennelijk zat ik al ergens anders met mijn hoofd toen ik die paper schreef. Hoe dan ook, als ik alle vakken hier haal betekent dat dat ik mijn bachelor in de pocket heb.
Ik heb hier gekozen om het helemaal anders te doen qua vakken (ff geen rechten): ik doe hier geschiedenis, antropologie, Frans en isiXhosa (isiwat? ja, isiXhosa, de lokale kliktaal, echt briljant). Google maar eens. Het is behoorlijk ingewikkeld, alleen het groeten al, maar wel leuk. We zijn nog niet aan de 'kliks' toegekomen, het groeten alleen is al ingewikkeld genoeg (onderscheid tussen enkel- en meervoud, verschillende klassen, indirect of direct aanspreken, blabla). Ik heb hier voor elk vak 4 hoorcolleges van drie kwartier per week en dan nog een soort werkgroep voor elk vak van naar ik vermoed ook 3 kwartier. Oh, inmiddels proberen ze de radiator te fixen en stroomt het water langs de muur. Ook leuk.

Afgelopen weekend met de groep internationale studenten en wat locals naar het strand geweest. De groep is erg leuk overigens, gaan we nog meer dingen mee doen, zoals naar Addo elephant park, vaker naar het strand en zaterdag naar de townships. Het strand was echt supermooi, erg afgelegen en rustig, supermooie natuur. Onderweg nog wat gnoes en zebra's gespot (en een spectaculaire kudde melkkoeien).

Ik heb trouwens ook een Zuid-Afrikaans nummer nu, 0761661028, kun je me evt. op smsen.
Grahamstown zelf is echt een geweldige stad, mooi en vriendelijke mensen, echt een leuke studentenstad.Het ligt in een soort dal, dus overal om je heen zijn heuvels en op die heuvels zie je de hele stad liggen. De mensen zijn altijd behulpzaam, de lokale studenten altijd vriendelijk, net als de gasten van mijn residence (huis). Dat is echt een leuke groep en iedereen is vrienden met iedereen (ok dat is overdreven, maar je snapt het). Zoals ik al zei is de groep exchange studenten ook erg leuk. We zijn met 3 nederlanders, 2 fransen, een italiaan en een stuk of 15 amerikanen. De Zuid-Afrikaanse studenten vinden het helemaal te cool om met exchange studenten op te trekken. Ik zal later wel een keer foto's updaten die ik heb.

's Avonds heb ik altijd een vakantiegevoel omdat het dan nog zon 20 graden is en je overal krekels hoort, echt geweldig. Gisteren was het extreem heet, zon 35 graden schat ik, gemiddeld is het denk ik zon 30 graden. Wel warm, maar er staat altijd een koel windje en soms is er een enorme onweersbui (met spectaculaire bliksem).

Verder is alles prima hier, ik denk dat dit het wel weer was. Het is alweer een behoorlijk verhaal. Als je iets specifieks wil weten zet het maar in de comments. Over een paar weken schrijf ik wel weer een nieuw blog ;)

Joejoe!

  • 14 Februari 2013 - 12:49

    Harm Jan:

    Leukv verhaal man! Je kunt er in lezen dat je het goed naar je zin hebt!!

  • 14 Februari 2013 - 18:21

    Merijn En Nienke & Kiddo's:

    Hey man!

    Je hebt het goed! Dat is wel duidelijk.....
    Geniet ervan!
    We zien uit naar je volgende bericht en foto's!
    Hamba Kakuhle !
    ( we zien uit naar je vertaling).

    Lieve groet van ons allemaal!!!!!!

  • 15 Februari 2013 - 19:15

    Arjen:

    Hey Maarten,

    Volgens mij ben je je roeping van journalist misgelopen. Hebben ze dat niet als vak?
    Leuk verhaal. Moeten we echt zo lang wachten op je nieuwe blog? I can't wait!

    En vergeet vooral de foto's van je vriendskappen niet!

  • 18 Februari 2013 - 20:36

    Mevr Jukema:

    Ha Maarten!
    Fijn dat je het zo naar de zin hebt. Je verjaardagskaart is op (ruim) op tijd aangekomen, attent, dankje! Was het trouwens 3 halen 1 betalen? Ik zag dat papa en Lisette dezelfde hadden :)
    groetjes mevr Lambers (op kaart stond Jukema)

  • 15 Maart 2013 - 00:02

    DJ En Liset:

    Mooie foto's, bro!

  • 15 Maart 2013 - 00:02

    DJ En Liset:

    Mooie foto's, bro!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Grahamstown

Maarten

Actief sinds 25 Jan. 2013
Verslag gelezen: 382
Totaal aantal bezoekers 8832

Voorgaande reizen:

06 Mei 2014 - 07 Augustus 2014

Reis midden-amerika

30 Januari 2013 - 25 Juli 2013

Zuid-Afrika

Landen bezocht: