Back in Grahamstown - Reisverslag uit Grahamstown, Zuid-Afrika van Maarten Lambers - WaarBenJij.nu Back in Grahamstown - Reisverslag uit Grahamstown, Zuid-Afrika van Maarten Lambers - WaarBenJij.nu

Back in Grahamstown

Door: Maarten

Blijf op de hoogte en volg Maarten

08 April 2013 | Zuid-Afrika, Grahamstown

We zijn weer terug in Grahamstown! Of Gtown, zoals iedereen het noemt (klinkt wat cooler allemaal). Ik heb echt een fantastische 2,5 week gehad. Grappig trouwens hoe het terugkomen in Grahamstown een beetje als thuiskomen voelt, hoewel ik hier 'pas' ruim 2 maanden ben. Geeft wel aan dat ik in elk geval gesetteld ben.

We hebben in elk geval weer water, dus dat is heel wat. Voor de vakantie stond ik om 1 uur 's nachts mn was te doen zodat ik schone kleren mee kon nemen.
Het begint hier iets frisser te worden, je kunt wel merken dat we naar de winter toe gaan. Tenminste, je hebt geen dagen meer dat het 38 graden is, het is nu denk ik nog zon 23 graden. Erg aangenaam.

Zoals gezegd was de vakantie erg geslaagd. We zouden om 3 uur 's nachts opgegehaald worden met een shuttlebus om naar het vliegveld te gaan, maar ze waren er al om 2 uur (heel vaag, omgekeerde Afrikaanse tijd ofzo). Dat was dus even haasten, uiteindelijk gingen we nog een halfuur later dan gepland weg omdat de bus nog andere mensen op moest halen. Toen naar Johannesburg gevlogen, waar we onze huurauto opgehaald hebben. "We" is trouwens een groep van 6 personen (3 NL'ers incl. mezelf, 1 duitser en 2 amerikanen). Toen zijn we eerst naar Blyde River Canyon gereden, dat was echt fantastisch. We hadden perfect weer en het landschap is echt adembenemend. Ons backpackershostel was ook prima. We hebben een paar supergave hike's gedaan in de canyon met erg mooie uitzichten (was wel erg heet trouwens). In een van de nachten waren er een paar gewapende gasten het hostel binnengedrongen en hadden een paar duitse meisjes en een zuid-afrikaans echtpaar beroof onder bedreiging van een vuurwapen, dus dat was wel ff heftig. Om de een of andere reden zijn ze onze kamer niet binnengegaan, ze moeten er wel langs zijn gelopen. We hadden niets gemerkt tot de volgende ochtend, dus we hadden echt geluk.

Daarna was het plan om naar Swaziland te rijden en de eigenaar van de backpackers gaf ons de tip om via het krugerpark te rijden. We wisten wel dat het kon maar wilden het niet doen omdat het nogal om was, maar uiteindelijk hebben we het toch gedaan. Kruger zelf is erg gaaf, hoewel het niet heel anders is dan andere game reserves. Ik denk dat we 4 van de big 5 gezien hebben.
Vervolgens zijn we naar Swaziland gegaan waar we 3 dagen zijn gebleven. Het hostel was verrassend goed, best luxe ook, en nogal goedkoop. We hebben gehiked in de bergen, wat monumenten bezocht en een gids heeft ons rondgeleid door een dorpje, wat overigens erg arm was. Het was allemaal armoediger dan ZA, maar wel mooi, zeker de natuur. Daarna de tour afgesloten met een braai.
Na Swaziland zijn we verder naar het zuiden gegaan (Saint Lucia's, Sodwana Bay) om ff te relaxen voordat we naar Kaapstad zouden gaan. We hebben daar geen hikes gedaan maar vooral gezwommen en op het strand gelegen, de stranden zijn daar best mooi, best wit, en het water is ook mooi, behoorlijk lichtblauw (niet zoals op de fotos in reisgidsen, maar zeker niet verkeerd). Het hostel was wederom prima, dus dat viel allemaal reuze mee. Het was best goedkoop, en die mensen hadden echt geen idee hoe ze een administratie bij moesten houden. Ze wisten niet precies hoeveel we moesten betalen per nacht en op een gegeven moment wilden we betalen voor de laatste 2 nachten, maar zij waren ervan overtuigd dat we al betaald hadden (wat we dus echt niet gedaan hadden). Zij bleven dus zeggen dat we niet hoefden te betalen, maar uiteindelijk hebben we hun gewoon het geld gegeven omdat het gewoon te lullig voor woorden was.
Na het strand zijn we weer teruggereden naar Johannesburg, waar we 1 nacht bij een vriend van iemand van onze groep konden slapen voordat we het vliegtuig moesten nemen. Dat huis was echt ongelooflijk groot en luxe (zo een in een wijk met muren en beveiliging overal), je kon er echt verdwalen. Net een hotel, ik denk dat er iets van 5 badkamers waren en er iest van 5 of 6 mensen woonden. Daarna hebben die mensen ons nog wat van Joburg laten zien, maar dat is verder niet veel soeps. Een paar mooie wijken, maar voor de rest is het niet bijzonder.
De laatste week hebben we in Kaapstad doorgebracht waar we wederom bij een Zuid-Afrikaan konden blijven die we in Rhodes ontmoet hadden, dus dat was lekker geld besparen ;) Dat huis was ook weer zo groot en luxe en met uitzicht op de zee aan de ene kant en de bergen aan de andere. Kaapstad is echt supermooi, het heeft alles, zon, zee , mooie gebouwen, bergen...We hebben de tafelberg beklommen vanwaar je de stad erg mooi kunt zien (trouwens mn gezicht zwaar verbrand tijdens die hike, heerlijk gevoel), verder nog wat aan het strand gelegen en de stad zelf bekeken.

Afgelopen zaterdag hebben we de nachtbus terug gepakt naar Grahamstown waar we gisteren aankwamen. De omgeving tussen Kaapstad en Grahamstown hebben we dus neit gezien, want ja, het was een nachtbus, maar we hadden ook wel genoeg gezien.

Straks de eerste training met het voetbalteam - we hebben nog maar 1 wedstrijd samengespeeld en straks begint de competitie, dus nu willen ze deze week 4 keer (!) trainen, stelletje gekken. Maarja, heb er wel zin in.

Dat was het weer voor deze keer, tot de volgende keer! :D

• 08 April 2013 - 17:25

Gesina:

Lekker verhaal, meteen de criminele kant van Afrika gezien, gelukkig op afstand. En na twee maanden ook je eerste vakantie er al op zitten, doe je goed! Succes met studeren nu weer en voetballen uiteraard:) Groetjes Gesina

• 08 April 2013 - 18:09

G.R:

Zo te zien heb je je vakantietijd lekker uitgebuit, veel vette dingen gedaan. Kom maar op met die tips binnenkort :P

En maar goed dat je daar voetbalt, want je zult inmiddels moddervet zijn. Vandaar waarschijnlijk ook de afwezigheid van foto's.

Doe je de groetjes thuis?

• 08 April 2013 - 19:17

Harm Jan:

Yo!!

Klinkt goed!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• 31 Mei 2013 - 16:39

D.J. Lambers:

Lieve Maarten,

Wij zijn nu op vakantie in Zuid Frankrijk en hebben geprobeerd jou te smsen, maar dit lukte niet.
    Alles verloopt naar wens. Ook hier is het weer wisselend, soms een regendag, maar meestal wel zonnig en hèeèel veel wind, echt elke dag.
    Wel een hele mooie omgeving met veel olijf- en wijngaarden en ........ een prachtige camping.

Hoe gaat het verder met jou en.........met de studie? Al wat tentamens gemaakt?

Het allerbeste toegewenst en veel liefs van

Pappa & Mamma